Kävin tänään yliopiston järjestämässä infossa, jossa Italiassa olleet vaihtarit kertoivat kokemuksiaan. Pohjois-Italiassa ollut tyttö kertoili turvallisesta elämästä pikkukaupungissa, Erasmus-elämästä yms. Olin iloinen ja tyytyväinen, että olin lähdössä Italiaan.

Mutta sitten vaihtui ääni kellossa ja siirryimme Etelä-Italian sydämeen, Napoliin, jossa mikään ei toimi, ei edes jätehuolto. Illalla ei uskalla liikkua, eikä  pankkiautomaatille ikinä kannata lähteä yksin. Laukkua ei kannata pitää mukana, eikä kuulemma edes puhelinta, varastetaan kuitenkin.

Minne mä olen itseni pistämässä! Napoli ja sen yliopisto L'Orientale ovat nimittäin syys-lokakuun vaihteessa alkavan opiskelijavaihtoni kohteena. Hirvittää. Miksen voinut valita vaihtokohteeksi vaikkapa Tukholmaa? Mähän olen aina pitänyt Ruotsista, enkä mä edes osaa italiaa!

Mutta kyllä info oli hyödyllinen ja kaikesta huolimatta myös rohkaiseva. Opin, että jos selviää yhdeksästä kuukaudesta Napolissa, selviää ihan mistä vaan. Ja siihen on tähdättävä.