Minulla on täällä nyt ensimmäinen vieras Suomesta ja kiivaasta tenttiin pänttäyksestä siirryin rytinällä turistiksi ja vähän oppaaksikin. Keskiviikon ruotsin kirjallisuuden suullinen tentti meni muuten hyvin, sain nostettua kirjallisen arvosanaa pisteellä, eli tulos oli 27/30. Ei lainkaan huono saavutus typerältä kielitaidottomalta vaihtarilta. Tilannetta auttoi se, että ennustin aivan oikein, että opettaja kysyy multa Edith Södergranista, vaikkei me sitä juuri oltu käsitelty. Onneksi on netti ja wikipedia!

Nyt viime päivinä olen huomannut, että elämä turistina on paljon raskaampaa kuin opiskelijana. Pitää herätä aikaisin, suunnitella päivän kulku, kävellä kymmeniä kilometrejä mm. tulivuorelle ja takaisin. Opiskelijana vaan istuu, pänttää ja rupattelee siinä sivussa mukavia.  Illalla jaksaa hyvin lähteä kavereiden kanssa ulos, toisin kuin nyt...

On myös hassua, miten automaattisesti mä muutun turistiksi, kun liikun suomalaisen kanssa. Toki mua ei muutenkaan luulla italialaiseksi, mutta normaalisti mulle kyllä puhutaan italiaa, nyt lähes ainoastaan engalantia. Ja yleensä se menee niin, että mä puhun italiaa ja italialainen myyjä tms. englantia. Molemmat on tyytyväisiä kun pääsee puhumaan vieraita kieliä.

Mutta on tämä turistina olo kyllä kivaakin! Torstaina kierreltiin vähän Roomassa ja perjantaina Napolissa. Lauantaina kivuttiin Vesuviuksen huipulle. Näköalat olivat huikeat. Napoli on tosiaan kaunis, ainakin kaukaa katsottuna. Myös valtava kraateri oli kunnioitusta herättävä. Hiukan kyllä ihmetyttää, miten kävisi, jos Milla Magia pääsisi heittämään Roopen onnenlantin sinne sisään. Kuplivaa laavaa ei nimittäin näkynyt, hiekkaa vain. Mutta ehkä Millalla on keinonsa.

Tänään puolestaan käytiin Caprilla. Mulle kerta oli jo toinen, mutta nähtävää jäi vielä seuraavallekin kerralle. Nähtävyyksistä käytiin tarkastamassa Axel Munthen kuuluisaksi rakentama ja kirjoittama Villa San Michele. Näkymät huvilasta, kuten muualtakin saarelta, olivat kirjaimellisesti henkeäsalpaavat.
Helmikuisena sunnuntaina Caprilla ei todellakaan ole sesonki menossa. Suurin osa paikoista oli kiinni. Sää oli pilvinen, mutta soveltui retkeilyyn loistavasti. Hieman kyllä huvitti, kun paluumatkalla bongasimme laivalta useamman suomalaisporukan. Vain suomalaiset (ja japanilaiset) keksivät lähteä Caprille keskellä talvea.

(Olen suunnitellut jonkinlaisen turistikohdeanalyysin kerryttämistä blogin läheisyyteen. Juttua riittäisi, eivätkä läheskään kaikki jo vierailemani paikat ole saaneet riittävää huomiota blogissani. Lisäksi kuvat uupuvat yhä. Tällaista olen siis prosessoimassa, mutta se vienee oman aikansa.)